Tuesday, May 12, 2009

Mesti Tonton: Sang Murobbi & Laskar Pelangi

Saya terasa rugi kalau 2 filem yang bagus ini tidak dikongsikan bersama sahabat2. Maka lebih rugi lagi sekiranya sahabat2 sendiri tidak berusaha untuk menonton filem ini. Trailer Movie di bawah hanyalah pengenalan atau sedutan ringkas. Semoga sama2 beroleh manfaat.
.
----------------------------------------------------------
.
Trailer Movie: Sang Murobbi. (K.H Rahmat Abdullah)
.
Kisah hidup seorang pendakwah, aktivis masyarakat, dan penggerak kepada Partai Keadilan Sejahtera di Indonesia, K.H Rahmat Abdullah. Seorang murabbi yang bukan sahaja menunjukkan tauladan kepada masyarakat bahkan kepada keluarganya sendiri. Sangat bagus ditonton sebagai membangkitkan semangat juang dan membina diri sebagai murabbi mukhlis.



.
----------------------------------------------------------
.
Trailer Movie: Laskar Pelangi

Kisah pengorbanan 2 orang guru yang mempertahankan SD Muhammadiah (sekolah rendah agama di Indonesia) dan pelajar2 miskin yang mempunyai semangat kental dan luar biasa dalam mengejar cita-cita. Filem yang diadaptasi daripada novel Laskar Pelangi karangan Andrea Hirata ini mengajar kita agar menghargai apa yang kita ada dan belajar untuk tidak mudah patah dengan ujian. . Klik sini untuk ulasan pilihan.Link


Antara Dialog yang menyentuh jiwa:

.
Kal : Sekolah apa ini, tak ada guru-guru dan murid-murid.

Lintang : Kal, ayah aku ada empat orang anak. Tiga perempuan, seorang lelaki. Harusnya aku diajak jadi nelayan. Dan bisa dapat ikan lebih banyak. Tapi, aku dihantar ke sini. (SD Muhammadiyah). Dia ingin aku mengejar cita-cita di sini. Kita semua harus punyai cita-cita. Dan di sekolah inilah perjalanan itu kita mulai. Kita harus terus sekolah.

Selamat Menonton!! ;-)

1 comment:

Anonymous said...

These mantle clocks are the highest quality available,
as they are key wound, crafted from the best most durable bronze bushings as well as a dentil molding that trims the base.
After having a long nights drinking, and after swearing
us to secrecy, she showed her "secret closet".
Then, determine how formal the reception will be.


Also visit my site ... table decoration ideas for weddings