Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru!

Selamat Hari Guru!=) Dedikasi khusus buat ibuku merangkap guruku yang tercinta; Hajah Manasi Bte Sukiman. Buat guru-guru yang pernah mendidik aku secara langsung atau tidak langsung. Guru-guru Pasti Al-Fikrah, Sekolah Rendah Islam (SRI) Ar-Rasyidin, Al-Imam (International) Institute Kota Bharu, Ma'ahad Tahfiz Pasir Gudang, SMA Kota Tinggi, Maahad Pontian, Maahad Johor, UKM, dan Universiti Al-Azhar. Juga buat semua insan yang bergelar guru. Moga2 segala pengorbanan dan ilmu yang telah kalian curahkan mengalir terus dan terus sebagai satu sumbangan dan amal jariah yang tiada kan putus.

Sabda Rasulullah s.a.w: " Apabila mati seorang anak Adam itu, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu: 1) Sedekah jariah. 2) Ilmu yang bermanfaat. 3) Doa anak yang soleh." (H.R Muslim).

Dan Sabda Baginda lagi: " Sebaik-baik dikalangan kamu ialah orang yang mempelajari al-Qur'an dan mengajarkannya."

Jelas betapa besarnya sumbangan dan pengorbanan seorang guru mengasuh dan mendidik anak bangsa. Insan mulia ini mengasuh kita agar menjadi insan berguna di dunia dan akhirat. Tanpa guru Islam tidak mungkin sampai dengan sempurna kepada kita. Rasulullah sendiri merupakan model guru yang paling agung buat umat manusia. Mengajarkan kepada kita risalah tuhan dan menjadi rahmat kepada seluruh alam. Selawat dan salam buat Rasul junjungan.
Salam cinta dan rinduku buat guru-guru. Selamat Hari Guru! (16 Mei 2009)



No comments: