Wednesday, May 13, 2009

Malng Teramat Malang!

Alhamdulillah, petang tadi dengan selamatnya aku telah menjalani imtihan syafawi (ujian lisan) bagi 3 subjek; Feqh Syafi'e, Usul Feqh, dan Feqh Muqaran. Kini penumpuan perlu diberikan khusus kepada persediaan ujian bertulis 20 hingga 31 Mei ni. Jangan lupa untuk terus mendoakan aku agar mudah menjalani peperiksaan dan diberi oleh Allah taufiq dan kejayaan. Syukran=)
.
Tadi di Masji Al-Azhar berlaku satu kejadian yang benar-benar memberi kesan kepada aku. Malang teramat malang. Suka aku kongsikan kepada semua agar ia menjadi pengajaran dan peringatan yang berguna buat kita.
.
Sementara menunggu azan zohor berkumandang, aku duduk di salah satu tiang di Masjid Al-Azhar. Mengulangkaji pelajaran bagi menghadapi syafawi seusai zohor nanti. Selang beberapa meter daripada aku seorang pelajar Somalia sedang berbual dengan 2 pelancong asing. Dari gayanya seperti sedang menerangkan sesuatu sambil tangannya mengajukan naskhah qur'an dan sebuah buku.
.
Aku bangun untuk menunaikan solat sunat. Sedang aku bersolat kedengaran suara pelajar somalia tadi memanggil rakan senegaranya.
"Wahai saudaraku! kau pandai berbahasa inggeris? Bantu aku... orang ini mahu tahu sesuatu tentang agama kita." Panggilannya tidak disahut. Mungkin rakannya menggeleng kepala.
.
"Sesiapa di sini boleh berbahasa inggeris??" Suaranya dikeraskan.
Sekelilingnya kelompok2 pelajar sedang mengulangkaji pelajaran. Sebahagian besarnya adalah pelajar wafidin dari Malaysia dan Indonesia. Maklumlah... hari peperiksaan, semestinya ramai. Malangnya panggilan itu juga tidak disahut. Sehingga dia mengulang 3 kali.
.
Selesai solat aku perhatikan padanya dan kelihatan seorang sahabat dari terengganu tampil membantu. Sebentar sahaja dan pelancong asing itu pergi dengan beberapa hasil catitan.
.
Ah! malang sekali... Dalam ramai2 pelajar Al-Azhar di situ tiada yang tahu berbahasa Inggeris rupanya. Lebih malang lagi dikalangan pelajar wafidin (pelajar selain bangsa Mesir) yang dikenali masyarakat Al-Azhar sebagai sifu dalam subjek Engish. Sehinggakan subjek itu dikecualikan khusus bagi pelajar wafidin (kuliah usuluddin shj). Aku juga tidak mampu bertutur dalam bahasa inggeris. Mengaku fasih berbahasa arab juga tersipu-sipu.
.
Bekas Mufti Johor; Sahibus Samahah Noh B. Gadot pernah berpesan kepada kami ketika kedatangannya ke Mesir bersama rombongan Majlis Agama Islam Johor tahun lepas.
" Saya tidak redha kamu semua pulang ke Malaysia selagi kamu belum mahir berbahasa arab dan bahasa inggeris. Saya sudah melaluinya dan saya tidak mahu ia berlaku kepada kamu. "
Aku telah tanamkan tekad azam pada hari ini untuk aku kuasai dua bahasa ini disamping ilmu-ilmu lain sebelum menamatkan pengajian di Universiti Al-Azhar. Tidak kiralah jua apa caranya akan aku tunaikan. InsyaAllah.
.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
.
Tanggungjawab Dakwah

Benarlah tanggungjawab dakwah ini sangat besar dan persediaan kearahnya juga perlu besar. Para da'ie perlu gigih mempersiapkan diri dengan kemahiran sebagai du'at. Perlu hadam metodologi dakwah dan waqi' semasa. Perlu merasa terbeban dan berkongsi tanggungjawab dakwah. Perlu intima' dengan jamaah Islam. Para da'ie tidak boleh lagi merasa selesa dan cukup dengan ilmu dan kemahiran yang ada menghadapi cabaran dakwah masa kini.
.
Firman Allah SWT: " Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan dengan hikmah (kebijaksanaan) dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik" (An-Nahl: 125).
.
Suasana pada hari ini memerlukan dakwah yang berkesan. Masyarakat Islam telah dirantai dengan belenggu jahiliyyah di segenap sudut. Krisis iman, murtad, keruntuhan akhlak, pergaulan diluar batas syarak, hedonisma, gangsterisma, dan banyak lagi. Dan dakwah ini juga perlu dikembangkan kepada non-muslim yang perlu kepada metod dan kemahiran yang berganda.
.
Ayuh sahabat2 para du'at. Kita gembleng tenaga dan keilmuan kita demi memastikan keindahan dan kesyumulan Islam itu sampai kedalam diri manusia. La takhaf wala tahzan innallaha ma'ana.

.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------



No comments: